Šport

Vyhrať môže len jeden

Nová sezóna Formuly 1 začína s množstvom otáznikov. Čo je vlastne dobre. Budeme mimoriadne zvedaví, ako sa bude dariť fínskemu pilotovi Valtterimu Bottasovi. Práve on totiž v tíme majstrov sveta Mercedesu nahradil držiteľa titulu Nika Rosberga.

Rosberg šokoval svet F1, keď len pár dní po tom, čo v Abú Dhabí získal titul majstra sveta sezóny 2016, oznámil koniec kariéry. Šéfom Mercedesu tak urobil hlboké vrásky na čele: koho postaviť vedľa normálne rýchleho Lewisa Hamiltona? Voľba padla práve na pilota Williamsu Valtteriho Bottasa. A keď ten nastúpil do prvého týždňa oficiálnych testovacích príprav pred začiatkom sezóny, zajazdil najrýchlejší čas zo všetkých. Hamilton je s tímom Mercedes už od roku 2013, takže ho veľmi dobre pozná. Akú veľkú to ale pre neho bude v súboji s novým tímovým kolegom Bottasom predstavovať výhodu, to si teraz nikto netrúfa odhadnúť. 

Formula 1 sa pre sezónu 2017 predstavila s novými pravidlami. Tie budú mať za následok to, že monoposty F1 budú na kolo rýchlejšie až o štyri sekundy v porovnaní s minulým rokom. To je obrovský skok. Autá budú tento rok širšie, zo 180 centimetrov narastú na dva metre. Hlavne ale budú mať oveľa širšie zadné pneumatiky. Krídla, ktorými je formula pri jazde tlačená k zemi, budú tiež efektívnejšie. Cez zákruty tak budú formuly prechádzať oveľa rýchlejšie. Od samotných pilotov si to bude žiadať podstatne lepšiu fyzickú prípravu, ale tiež postreh, lebo autá budú podstatne horšie ovládateľné. Nováčik seriálu, čerstvo osemnásťročný Kanaďan Lance Stroll z tímu Williams, kolidoval počas testovacích príprav dvakrát počas dvoch dní a jeho tímu došli náhradné diely. Radosť z toho nemal jeho tímový kolega Felipe Massa. Ten síce ukončil na konci sezóny 2016 kariéru, ale keď prišiel o spomínaného Bottasa, Williams nemusel Felipeho Massu dvakrát prehovárať, aby sa zase vrátil.

Ferrari bolo čiernym koňom pred štartom sezóny 2016, ale nakoniec to bol výkonnostný prepadák. Prípravy na tohtoročnú sezónu zatiaľ ponúkajú pozitívne správy pre všetkých fanúšikov maranellského tímu: Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel nielenže majú k dispozícii veľmi spoľahlivé formule, ale tiež veľmi rýchle. A za všetko hovoria optimistické nálady oboch jazdcov. „Keď auto funguje, je to ako liek na všetky choroby,“ povedal napríklad Vettel.

Mercedes získal titul v každej sezóne od roku 2014, kedy boli predstavené nové turbo motory s objemom jedna celá šesť desatín litra vybavené rekuperačnými systémami. Svet tak očakáva, kto ho výkonnostne doženie skôr: bude to Red Bull, ktorý v závere ročníka 2016 už dokázal Mercedes párkrát potrápiť? Alebo Ferrari? „Prebúdza sa“ tiež Red Bull, ako to pomenoval jeden z jeho pilotov, Austrálčan Daniel Ricciardo. Ten má za kolegu bez preháňania novú hviezdu sveta F1, Maxa Verstappena. Ten si narobil veľa nepriateľov kvôli svojim nekompromisným manévrom priamo na pretekárskej dráhe, ale diváci programov Sport 1 a Sport 2, na ktorých sa veľké ceny F1 vysielajú, jeho pôsobenie označili za najvýznamnejšiu udalosť minulého roka. Nepochybne zaujal a môžeme sa tešiť na to, ako bude preháňať tiež veľmi rýchleho Ricciarda. Mať v tíme dvoch extrémne rýchlych pilotov je zjavne veľmi príjemný problém.

Komplikáciou predsezónnych testov je, že sa nedá odhadnúť skutočné rozloženie síl medzi tímami. Konkrétnejšiu predstavu budeme mať približne po štyroch úvodných pretekoch. To budeme mať jasnejšie v tom, ako veľmi blízko, alebo ďaleko Red Bull či Ferrari v porovnaní s Mercedesom sú. A to vôbec neznamená, že to zostane rovnaké. Tímy svoje autá vylepšujú pred každými pretekmi, takže sa pomer síl môže veľmi ľahko meniť. Čo už ale dokážeme s pomerne veľkou istotou odtušiť, sú komplikácie tímu McLaren-Honda. Ročník 2015 bol prepadák čo do spoľahlivosti aj výkonu a vlani to bolo len o trochu horšie. Majster sveta z roku 2009 Jenson Button odišiel do dôchodku, ale Fernando Alonso ostal. Dali k nemu nováčika Stoffela Vandoorna z Belgicka. McLaren sa ale s technickými komplikáciami začal stretávať hneď v úvode predsezónnych testovacích jázd.

Dlhodobým problémom sú pohonné jednotky od Hondy a jej rekuperačné systémy, ktoré nie sú dostatočne výkonné. Komplikácie v súvislosti s nedostatočným výkonom i spoľahlivosťou trápia McLaren aj v úvode ročníka 2017 a nezostáva než sa modliť, aby to nemalo dlhé trvanie. Vzťah firiem McLaren a Honda je už poriadne napätý. Tohtoročný šampionát bude mať dvadsať veľkých cien. Vypadla totiž Veľká cena Nemecka. Zdá sa, ako keby úspechmi Michaela Schumachera, Sebastiana Vettela, Nika Rosberga i Mercedesu (všetko to sú nemecké „značky“) už bol nemecký národ unavený. O lístky nie je záujem, a tým pádom nie je ani záujem platiť vedeniu F1 za hosťovanie šampionátu na Nürburgringu.

V zákulisí ale došlo k jednej veľmi významnej udalosti: po viac ako 40 rokoch prestal Formulu 1 riadiť Bernie Ecclestone. Americká spoločnosť Liberty Media do pozície riaditeľov posadila okrem iného Rossa Brawna, architekta úspechov Michaela Schumachera vo Ferrari a Jensona Buttona v tíme Brawn GP.

Veľká cena Austrálie

Šport
Foto Sport 1 a Sport 2

Kompletný magazín s množstvom ďalších článkov nájdete voľne k stiahnutiu na