Šport

Formula 1: Kde to všetko začalo

Tento rok už po päťdesiaty tretí raz zavítajú automobily Formuly 1 na magický Silverstone. Ide o druhú najrýchlejšiu pretekársku dráhu v celom kalendári a domov Veľkej ceny Veľkej Británie. Miesto, ktoré bolo svedkom víťazstva takých slávnych mien ako Alain Prost, Ayrton Senna, Damon Hill alebo Michael Schumacher. Najúspešnejšími tímami okruhu sú Ferrari, McLaren alebo Williams.

Úplne prvé preteky Formuly 1 sa na Silverstone konali 13. mája 1950 v sezóne, ktorá mala len sedem veľkých cien. V porovnaní s dnešným rekordným počtom 21 veľkých cien sa to zdá ako vtip. Vtedajší kalendár sezóny tvorili ešte preteky v Monte Carle a Švajčiarsku, ktoré po obrovskej tragédii v Le Mans v roku 1955 na dlhé desaťročia preteky áut zakázalo. Formula 1 mala tiež premiéru v dnešnom obľúbenom belgickom Spa-Francorchamps a na talianskej Monze.

Historicky prvý kalendár F1 obsahoval ešte preteky vo francúzskom Remeši a do šampionátu sa započítaval aj súboj v americkom Indianapolise. Britský Silverstone ale slúžil do tých čias na úplne iné účely.

Počiatky…

Silverstone bol vojenským letiskom britského kráľovského letectva za 2. svetovej vojny. Na letisku operovali lietadlá Vickers Wellington, čo boli dvojmotorové britské bombardéry, s ktorými lietali aj vojaci z 311. československej bombardovacej perute. Začiatky toho, čo dnes poznáme ako Formulu 1, siahajú do 20. až 30. rokov. Hneď po vojne, v roku 1946 sa predchodca dnešnej športovej organizácie Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) pokúsil definovať pravidlá pre preteky áut s jedným sedadlom na celom svete. Takým seriálom sa hovorilo Formula A či Formula I, aby sa nakoniec ustálilo dnes zaužívané Formula 1. V roku 1949 boli ustanovené motocyklové majstrovstvá sveta jazdcov, na čo bolo reagované založením majstrovstiev sveta jazdcov vo Formule 1 v roku 1950. Na Silverstone sa pretekalo už predtým v rokoch 1948 a 1949. Medzi vojnami sa odohrali dve veľké ceny v Brooklands, takže prvá „formálna“ veľká cena F1 na Silverstone v roku 1950 bola už piatou Veľkou cenou Veľkej Británie. Zaujímavosťou je, že sa prvých pretekov najnovšej éry Formuly 1 nezúčastnili autá Ferrari. Nasadené ale boli štyri vozidlá Alfa Romeo a šesť áut Maserati. Továreň Talbot-Lago poslala dve autá a s ďalšími tromi nastúpili súkromníci. Miestne tímy nasadili štyri vozy ERA a dve autá značky Alta.

Vtedajšia formácia nebola taká, ako ju poznáme dnes, teda dva rady áut za sebou, pričom ten druhý je o osem metrov odsunutý dozadu voči tomu prvému. Na štart prvých pretekov sa autá zoradili do radov striedavo po štyroch a troch vedľa seba. V cieli na prvých troch miestach došli vozy značky Alfa Romeo a úplne prvým víťazom v histórii F1 sa stal Talian Giuseppe Farina.

… a neistá budúcnosť

Tento rok sa pôjde jubilejná 70. Veľká cena Veľkej Británie. Päť sa ich išlo na okruhu Aintree a dvanásť na taktiež ikonickom Brands Hatch. Silverstone vo svojej histórii prešiel deviatimi výraznými zmenami. Možno k tej najvýraznejšej došlo pred deviatimi rokmi. Štartovacia a cieľová rovinka bola presunutá na úplne iné miesto okruhu, ktorý bol navyše predĺžený o trištvrte kilometra. Po okruhoch v Belgicku a Baku je Silverstone tretia najdlhšia trať v kalendári.

Hrozí však, že tohtoročná Veľká cena Veľkej Británie bude tou poslednou. Organizátor, ktorým je British Racing Drivers' Club, totiž kvôli nevýhodným finančným podmienkam vypovedal existujúcu zmluvu s vedením seriálu F1 a o novej sa intenzívne rokuje. Dúfajme teda, že preháňať sa monoposty F1 na jednej z najrýchlejších pretekárskych tratí sveta uvidíme aj v budúcnosti.

Formula 1: Veľká cena Veľkej Británie

Šport
Foto Cristiano Barni
Sport 1 HD piatok 12. 7. Moj TV program Súčasť balíčkov: Flexi 10, Kombi, Komplet a Multi

Kompletný magazín s množstvom ďalších článkov nájdete voľne k stiahnutiu na