Rozhovor s Tomášom Hodanom

Najlepšie sa mi píše po kaviarňach

Zvláda rozprávku, politickú satiru aj dokument, aj keď sa k tým žánrom dostal viac-menej náhodou. Nefilmový a profesionálny život scenáristu a režiséra Tomáša Hodana (Čertovské pero, seriál Kancelář Blaník) sa ale celkom zámerne pretínajú v športe: vášnivý ultramaratónec teraz pripravuje film Poslední závod o tragických pretekoch Hanča a Vrbatu.

V akej fáze sa film Poslední závod nachádza?

Máme ôsmu verziu scenára, niekoľkokrát som na lyžiach prešiel tú osudnú trať a budúcu zimu by sme mali natáčať. Hanča bude hrať Kryštof Hádek, pre ktorého už je vyrobená aj replika starých jaseňových lyží. Príbeh Hanča a Vrbatu, ktorí v roku 1913 zamrzli pri pretekoch v Krkonošiach, je u nás známy, ale história v ňom zdeformovala nemecký prvok. Vie sa, že medzi českými a nemeckými športovými spolkami panovala rivalita. Ale ten, kto Hanča vo fujavici našiel a s nasadením vlastného života ho doniesol do Labskej búdy, bol Emerich Rath – pražský Nemec, neuveriteľný človek a športovec. Kvôli jeho národnosti sa o jeho hrdinstve u nás nesmelo hovoriť. Takže Poslední závod bude aj o vytváraní legiend v dejinnom kontexte, čo je téma, ktorá ma v tej našej českej kotline naozaj zaujíma.

Vaším divácky najúspešnejším filmom je rozprávka Čertovské pero, ktorú v kinách videlo vyše 300 000 divákov. Dúfali ste v taký úspech?

Hlavne sme s kolegom scenáristom Robertom Geislerom, režisérom Markom Najbrtom aj producentmi dúfali, že diváci vôbec prídu. Keby nechodili, ťažko by sme sa vyhovorili na to, že sme nepochopení tvorcovia. Natočiť rozprávku, pri ktorej sa deti nebavia, je jednoducho zle. Ten žáner má jasné pravidlá, a keď ich autor netrafí, je to len jeho chyba.

V recenziách sa špekulovalo, či ste do Čertovského pera nepremietli až moc politiky, pretože ste tvorcovia satirického seriálu Kancelář Blaník.

Je to naopak: námet Čertovského pera vznikol ešte pred Blaníkom. A žiadne narážky na aktuálnu politiku by v tom filme ani byť nemohli, keď vznikal päť rokov. Navyše by to nebolo správne, do rozprávky aktuálne narážky nepatria. Ide jednoducho o súboj dobra so zlom. Touto optikou je každá rozprávka politická – niekto bojuje s vrchnosťou, vrchnosť medzi sebou a tak ďalej.

Ako ste sa teda od rozprávky dostali k seriálu Kancelář Blaník?

Keď sme písali Čertovské pero, Robert Geisler sa zmienil, že chystajú satirický seriál o lobistovi a že bude potrebný ďalší scenárista do tímu. Priviedol ma na schôdzku, kde sedeli ešte Marek Najbrt, herec Marek Daniel, producent Milan Kuchynka a scenárista Ben Tuček. Sadol som si medzi nich a už som nikdy neodišiel.

Scenáristika je osamelé povolanie a ja nie som úplne rád sám

Debutovali ste dokumentom zo Zakarpatskej Ukrajiny Pol štvrtej a natočili aj portréty speváčky Hany Hegerovej alebo filmára Karla Zemana. Plánujete sa k dokumentom vrátiť?

Ja som nikdy nemal v pláne stať sa dokumentaristom. Pol štvrtej vzniklo z očarenia Zakarpatskou Ukrajinou, kam som jazdil s kamarátom fotografom. Na filmovej škole v Zlíne ma film pohltil a chcel som si vyskúšať všetko, vrátane napríklad animácie. Pol štvrtej bežalo v kinách, tak som potom logicky začal dostávať ponuky na dokumenty, aj keď som chcel vždy točiť autorské hrané veci.

Vie sa o Vás, že rád pracujete v kaviarňach. Prečo nepíšete doma?

Scenáristika je osamelé povolanie a ja nie som úplne rád sám. V kaviarňach a baroch sa dokážem uzavrieť do seba, ale zároveň môžem pozorovať ľudí, čo sa mi k práci hodí. Navyše je to praktické: napríklad pri písaní detektívneho seriálu som stretol predstaviteľa jednej z postáv Honzu Cinu, ktorý vravel, že má niečo s nohou. Tak som mu scény rovno prepísal na sediace.

Ako od písania odpočívate?

Chodím behať. Rok 2018 pre mňa bol bežecky zatiaľ najlepší. Urobil som si tri osobné rekordy, napríklad som prvýkrát bežal stovku: stokilometrové preteky v Nízkych Tatrách s šesťtisícovým prevýšením. Mal som ale obrovské problémy s kolenom, až mi na asi 75. kilometri úplne odišlo. Do cieľa som sa doplazil po devätnástich hodinách. Potom som musel ísť na operáciu s meniskom, ale ešte týždeň pred zákrokom som si v Amsterdame zlepšil rekord na maratón na 3:17. Tento rok plánujem bežať maratón desiatykrát.

 


Tomáš Hodan (* 15. decembra 1980, scenárista, režisér)

Absolvoval Vyššiu odbornú školu filmovú v Zlíne dokumentom Pol štvrtej. V dokumentárnej tvorbe pokračoval portrétmi Mlýnské kolo Hany Hegerové a Filmový dobrodruh Karel Zeman, natáčal tiež dokumenty pre Českú televíziu. Ako scenárista sa podieľal na seriáloch Strážmajster Topinka, Dáma a Král či Kancelář Blaník (vrátane celovečernej odnože Prezident Blaník). Podpísaný je tiež pod rozprávkou Čertovské pero, ktorá sa stala štvrtým najúspešnejším českým filmom roku 2018. Narodil sa a žije v Prahe.

Rozhovor
Foto David Cysař

Kompletný magazín s množstvom ďalších článkov nájdete voľne k stiahnutiu na