Rozhovor s Martinom Hofmannom

Extrémnu úlohu by som nevzal

Extrémnu úlohu by som nevzal

Martin Hofmann rozhovory dáva málokedy, v prípade Skylinku ale urobil výnimku. Stalo sa to pri príležitosti premiéry skvelej minisérie HBO Bez vědomí, kde si zahral eštebáka Berga. Nielen o ňom, ale napríklad aj o režisérovi filmu, čiernobielom videní postáv a ďalších Martinových projektoch sme mali možnosť si chvíľu pohovoriť.

Po pozretí Bez vědomí musím konštatovať, že ste vo svojej úlohe možno zatiaľ najsympatickejší eštebák, ktorého som vo filme videla. Človek sa vlastne až nemá rád za to, že mu môže byť eštebák sympatický. Ako sa Vám to podarilo? Vychádza to zo scenára, alebo je to Váš vklad do úlohy?

Je to kombinácia oboch. Ale základ je scenár. Nemáme tu teda prototyp eštebáka, ktorý je nepríjemný, ubližuje ľuďom a kope do psov. To nie. Toto je chlapec, ktorý robil na kriminálke a urobil z nášho pohľadu nie úplne dobrý kariérny kompromis. Jemu to ale vtedy dávalo nejaký, zrejme praktický, zmysel. To my sa už nedozvieme. Dôsledok je ten, že vzhľadom na prácu, ktorú robí, sa postupne stal cynickým alebo je v procese pomalého a nenápadného zmaru vnútorného priestoru. Je to však aj chlapec, ktorého si predstavujem napríklad tak, že chodí s kamarátmi na hokej, kde normálne fandí, tiež má babu a k nej sa chová pekne. Tá postava má viac vrstiev. V prípade Bez vědomí vďaka scenáru môžeme toho „môjho“ eštebáka vidieť aj trochu inak. Určite to nie je čiernobiela postava.

Cítil som, že dianie okolo Mostu je intenzívne. Človek si musí rozmyslieť, do ktorej krčmy pôjde a o koľkej. Ale predovšetkým som mal z úspechu Mostu radosť

Film aj postavy sú uveriteľnejšie a oznámenie silnejšie keď nezjednodušujeme na čiernobiele dobro a zlo…

Je to tak. Samozrejme vždy záleží na viacerých faktoroch a napríklad tiež na žánri daného filmu. Napríklad v kovbojkách to presne týmto spôsobom funguje, že sú tam dobrí a zlí. Dobro a zlo. Ale v tomto prípade je to správne, je to súčasť daného žánru.

Hovorili ste, že by ste v seriáli, ktorý režíruje Ivan Zachariáš, brali akúkoľvek úlohu. Bola to nadsádzka, alebo ste to mysleli vážne a je to naozaj taká záruka kvality?

Istá nadsádzka v tom je. Dokážem si predstaviť, že by som určitú úlohu jednoducho nerobil ani za nič. Ale v scenári Bez vědomí taká úloha nie je, ten scenár je nadštandardný. Takže som do toho chcel ísť. Navyše to režíroval Ivan, ktorý to jednoducho vie, a okrem toho sa s ním cítite veľmi dobre. A to sa nie vždy vo vzťahu herec – režisér stane.

Ako to vyzerá, keď čítate scenár? Keď čítam knižku, predstavujem si živo dej, kulisy, hercov, scény, atmosféru i farby. Čítate scenár podobne? A ako tej predstave potom zodpovedá to, ako výsledný film vyzerá?

Viete, že si to nepamätám? Je to už dávno. Rozhodne si vybavujem to, že ma to zaujímalo, že to bolo inteligentné a rafinované. Tiež som už vtedy vedel, že na jednu z úloh je nominovaný skvelý Martin Myšička, myslím, že sa už vtedy uvažovalo o Janovi Vlasákovi, čo je môj favorit – človek už vidí konkrétne tváre. Podľa mňa to celé dopadlo veľmi dobre.

Predsa len sa musím jednou otázkou vrátiť k seriálu Most a k tomu, aký záujem, možno až davové šialenstvo, ho sprevádzalo. Aké to je byť súčasťou takejto obrovskej vlny? A ako sa Vám darilo od Vašej postavy Luďana odstrihnúť?

Nebolo to také divoké, ako by sa nezúčastnenému pozorovateľovi, ktorý to všetko vidí cez médiá, mohlo zdať. Človek robí ďalej svoju prácu, hrá v divadle, pripravuje nové inscenácie a venuje sa natáčaniu ďalších vecí. A dôležité je tiež pripomenúť, že život nie je len práca. Urobil som asi tri rozhovory a raz som išiel ako hosť ku Karlovi Šípovi. Nenechal som sa zmasírovať tým, čo sa okolo mňa dialo, a je pravda, že som tiež veľa ponúk vyjadriť sa k tomu všetkému odmietol. Popravde som na to ani nemal čas, mal som veľa práce. Ale áno, cítil som, že je to intenzívne. Človek si musí rozmyslieť, do ktorej krčmy pôjde a o koľkej. Ale predovšetkým som mal z úspechu Mostu radosť.

Hovorili ste o ďalšej práci a nových natáčaniach. Na čo sa môžeme v najbližšom čase tešiť?

V budúcom roku príde do kín film Havel, ktorý som dotočil nedávno, a tiež film Prvok, Šampón, Tečka a Karel podľa bestselleru Patrika Hartla.

 


Martin Hofmann (* 31. 3. 1978, herec)

Vyštudoval DAMU, ktorú ukončil v roku 2000. V čase štúdií začal hosťovať v pražskom Rokoku, kam nastúpil do angažmánu. Neskôr hosťoval napríklad v Divadle Bez zábradlí, v Divadle Radka Brzobohatého, vo Viole a v Divadle v Řeznické. Najviac spolupracoval s pražským Spolkom Kašpar, kde pôsobí dodnes. Na konte má cez 30 filmov a 25 seriálov. Okrem známeho seriálu Most napríklad aj film Masaryk.

Rozhovor
Foto HBO

Kompletný magazín s množstvom ďalších článkov nájdete voľne k stiahnutiu na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC