Filmová recenzia – Láska bez manuálu

Povaha lásky - romantická komédia

Sophia je expertka na lásku. Aspoň teda teoreticky: keď sa s ňou štyridsaťročná profesorka filozofie stretne v reálnom živote, tápe rovnako ako každý iný (nevzdelaný) smrteľník. Otrepanú tému spracováva nová romantická komédia Povaha lásky inteligentne, netradične a hlavne vtipne. Čo sa veľmi často nevidí.

Kým podľa nemeckého filozofa Arthura Schopenhauera je láska iba ilúziou, pomocou ktorej sa príroda stará o zachovanie rodu, Platón naopak šialenstvo lásky považuje za najväčšie nebeské požehnanie. Sophia svojich študentov vyučuje oboje, v závislosti na tom, čo práve prežíva. Po desiatich rokoch manželstva s výsostne racionálnym Xavierom, ktorý uprednostňuje oddelené postele pred vysiľujúcimi vášňami, by prisahala na Schopenhauera. Lenže jedného dňa príde ich chatu opravovať sošný remeselník Sylvain a Platón začína mať navrch...

Príbeh ako vystrihnutý z trafikových paperbackov rozpráva kanadská režisérka Monia Chokri s nebývalou invenciou. S jeho gýčovitosťou sa vedome pohráva v bláznivo prehnaných montážach plných plachtiacich čajok a zlatistého slnka, súčasne ho rafinovane prehlbuje o roviny, ktoré k žánru bežne nepatria.

Povaha lásky tak dokáže byť súčasne melodrámou, komédiou s allenovskými akcentmi i nevyberavou sociálnou sondou, ktorá neváha mieriť do vlastných radov. Keď po vášnivom sexe menej vzdelaný Sylvain (v origináli sa film volá Simple comme Sylvain – Obyčajný ako Sylvain) recituje milenke verše, Sophia ich okúzlene prisúdi Rimbaudovi – aby s nepredstieranou hrôzou zistila, že jej milý deklamuje Michela Sardoua, „toho xenofóba“.

Veľkou devízou filmu, ktorý okúzlil publikum na minuloročnom festivale v Cannes, je jeho herecké obsadenie. Magalie Lépine Blondeau (Sophia) a Pierre-Yves Cardinal (Sylvain) disponujú chémiou, ktorá robí ich vzťah uveriteľným bez ohľadu na hromadu zjavných aj menej zjavných rozdielov. Monia Chokri, sama skúsená herečka (preslávila ju hlavne spolupráca s Xavierom Dolanom), ich navyše vie viesť k až odzbrojujúcej bezprostrednosti, takže keď sa milujú, závidíme im, keď sa smejú, smejeme sa s nimi a keď sa milovať prestanú, rozumieme prečo, ale súčasne do poslednej chvíle neprestávame dúfať.

Láska je zložitá vec, a keď sa jej Chokri snaží prísť na kĺb, občas to viazne, občas nudí, ale väčšinou zasiahne cieľ s presnosťou elitného ostreľovača.

Povaha lásky

Foto Artcam Films