Šport

Formula 1: 10 vecí,ktoré ste nevedeli o F1

Formula 1

Sledujte Formulu 1 na Sport 1a Sport 2 HD.

425 miliónov ľudí 

Veľké ceny F1 v minulom ročníku 2014 na celom svete sledovalo 425 miliónov ľudí.  V dôsledku celosvetového trendu presunu vysielania na platené programy ide o mierny pokles, ale na výnosoch z predaja televíznych práv vedenie F1 len vo Veľkej Británii zaznamenalo nárast o 110 %.
 

1,65 miliardy eur

Formula 1 ročne generuje zisk 1, 65 miliardy eur. Necelé dve tretiny sa vracajú tímom vo forme rôznych odmien a príspevkov.  
Spôsob distribúcie naprieč tímami ale nie je rovnomerný: Ferrari berie napríklad 190, 4 milióna eur, zatiaľ čo tím, ktorý skončil v predchádzajúcom ročníku posledný v poradí, len 9, 2 milióna eur.
 

41 miliónov eur

Promotéri, ktorí chcú usporiadať veľkú cenu, musia zaplatiť licenčný poplatok. Ten sa líši v závislosti od finančných možností a obchodného vyjednávania: najdrahší licenčný poplatok je dnes 41 miliónov eur ročne za hosťovanie Veľkej ceny F1. Postaviť napríklad areál pre Veľkú cenu Ruska stálo 184 miliónov eur. Za hosťovanie 20 veľkých cien tohto ročníka vedenie súťaže vyberie 640 miliónov eur. Usporiadatelia Veľkej ceny Singapuru tvrdia, že preteky v roku 2012 na turistickom ruchu zarobili 406 miliónov eur. Na druhej strane usporiadatelia Veľkej ceny Nemecka tvrdia, že nemajú dostatok prostriedkov, aj keď sa európske poplatky pohybujú napríklad vo výške „len“ 14,6 milióna eur, a preto stále nie je jasné, či sa F1 tento rok v Nemecku bude jazdiť.
 

1300 zamestnancov

Rozpočty tímov F1 sa veľmi líšia: najväčší odhadovaný rozpočet má Mercedes vo výške 456 miliónov eur (1300 zamestnancov). Oproti tomu Marussia, ktorá bojuje o prežitie, má rozpočet len 55 miliónov eur a 220 zamestnancov.
 

986 miliónov eur

Kumulované náklady na výskum a vývoj (R & D) súčasnej generácie motorov F1 štyroch automobiliek Mercedes, Renault, Ferrari a Honda sa blížia  k hranici jednej miliardy eur (asi 986 miliónov eur).
 

1,6 litru

Súčasná generácia pohonných jednotiek sú šesťvalcové motory s objemom 1,6 litra, čo je pokles o dva valce a 0,8 litra v porovnaní s predchádzajúcimi motormi.  Kumulovaný výkon súčasných pohonných jednotiek je ale rovnaký (približne 700 koní) a monoposty F1 sú rovnako rýchle. Na absolvovanie pretekov však potrebujú o tretinu menej paliva ako v roku 2013.
 

157 konštruktérov

Tím Caterham sa nedokázal udržať na štartovacej listine a zanikol po tom, čo absolvoval 96 veľkých cien.  Aj keď sa to prezentuje ako prejav ekonomickej krízy F1, v jej histórii sa o štart pokúsilo 157 konštruktérov a z nich len 28 konštruktérov dokázalo prekonať latku 100 štartov vo Formule 1. Znamená to, že 82 % tímov, ktoré aspoň raz štartovali v F1, bolo menej úspešných než Caterham. Na čele tabuľky je Ferrari (889 štartov), McLaren (761) a Williams (630). Jeden jediný štart v F1 zaznamenalo hneď 27 konštruktérov.
 

73 tratí

Veľké ceny F1 sa jazdili na 73 tratiach v 36 krajinách. Iba Veľká Británia a Taliansko hostili Veľkú cenu každý rok od svojho vzniku v roku 1950. Veľká cena Austrálie 2015 bude 917. pretekmi Formuly 1. 
 

39 veľkých cien

Mercedes v posledných 39 veľkých cenách za sebou dokázal doviezť aspoň jedno svoje auto na bodoch a táto sekvencia môže v Austrálii pokračovať. Najdlhšiu (už ukončenú) šnúru má Ferrari (81 pretekov na bodoch za sebou). Najdlhšou neprerušenou šnúrou víťazstiev je jedenásť triumfov. Vlastníkom je McLaren (od Veľkej ceny Brazílie po Veľkú cenu Belgicka v roku 1988).
 

42 národností

Víkendu Formuly 1 sa zúčastnili piloti 42 rôznych národností (medzi nimi aj dvaja Česi – Tomáš Enge a Ján Charouz).  Vedú Briti (so 159 pilotmi), po jednom zástupcovi vo Formule 1 majú Čile, Čína, Hongkong, Maďarsko, Izrael, Lichtenštajnsko, Maroko, Poľsko a Thajsko.
 

Formula 1

Šport
Foto Sport TV
sobota 11. 4.

Kompletný magazín s množstvom ďalších článkov nájdete voľne k stiahnutiu na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC