Filmová recenzia – Keď je Santa motorkár a sob pes
Foto Bohemia MP
O tom, ako sa to má s Ježiškom a darčekmi, stále nikto nič nenakrútil, zato filmov o Santovi a škriatkoch existujú mraky a každý rok pribudne nejaký ďalší. Santa je offline, tohtoročná sviatočná novinka, má trochu bizarný pôvod – okrem Američanov sa na nej podieľali aj Nemci a Indovia. Výsledok je však rovnako globálne zameniteľný, ako všetci tí obligátni čokoládoví Santovia v supermarketoch.
Kto si takzvanú Vianočnú dielňu, teda miesto, kde Santa v zastúpení škriatkov vyrába darčeky pre deti, predstavuje ako komôrku plnú pohody a hrejivého vianočného svetla, je podľa tvorcov filmu dosť „out“. Novodobá vianočná dielňa pôsobí skôr ako high-tech centrála spoločnosti Apple: vládnu jej neosobný minimalizmus a vysoko moderné technológie. Darčeky už nevyrábajú elfovia, ale roboti, a ku koncovým zákazníkom, rozumej deťom, ich nerozváža Santa na saniach, ale drony. Všetko sa riadi podľa prísnych tabuliek a plánov, nad ktorými bdie nemilosrdne efektívna elfia manažérka Coco. A keď novo prichádzajúci brigádnik elf Yoyo natešene pátra po „pravom kúzle Vianoc“, odkáže ho do patričných medzí vetou: „Aké kúzlo, Vianoce sú úlohy a termíny.“
Staromilec Yoyo, ktorého starý otec je zaslúžilý elfí robotník a osobný Santov priateľ, sa však nemieni len tak vzdať. V zastrčenej kancelárii plnej santovského haraburdia vymyslí plán na veľkú vianočnú sabotáž a výsledkom je, že sa len pár hodín pred Štedrým večerom zrútia všetky servery aj drony. Nepríjemnú situáciu, totiž fakt, že zrazu nie je nik, kto by doručoval darčeky, môže samozrejme zachrániť iba starý dobrý Santa – lenže ten už je pekných pár rokov na dôchodku a nikto nevie, kde ho hľadať. Yoyo, Coco a pes so sobími parohmi (alebo štekajúci sob?) sa tak pustia do veľkého pátracieho dobrodružstva, v ktorom nechýbajú paralelné vesmíry, elfovia so superschopnosťami ani santovia-motorkári so slabosťou pre ZZ Top. A aby to hlavná dvojica nemala príliš jednoduché, nehrá proti nim len čas, ale aj hackerka, ktorá sa rozhodla Vianoce raz a navždy zničiť.
Celé by to mohlo byť vlastne celkom zábavné, ba dokonca napínavé, keby to však nebolo po prvé prekombinované, po druhé ukričané a po tretie na neupozeranie. Záplava škaredých farebných škriatkov a ukričané akčné scény so všeobecnou predstavou pokojnej vianočnej idyly príliš nekorešpondujú – v polovici filmu budete mať pocit, že ste ohluchli a oslepli a zápletka vám bude úplne fuk.
Tam, kde sa len rozpráva, síce zaznie aj niekoľko trefných postrehov a vtipov (napríklad ako roboti vytlačili elfov do call centra, kam volajú deti nespokojné s darčekmi), tie však, rovnako ako početné popkultúrne odkazy, pochopia výhradne dospelí. A podobne sa to má s vyústením hackerskej zápletky – akokoľvek dojemná je vo svojom základe, dieťa ju nemá šancu pobrať (a dospelý už pri nej bude pravdepodobne spať).
Celý film tak pôsobí skôr ako nesúrodá zlepenina dobre mienených nápadov a obľúbených scénok odinakiaľ, niečo na spôsob zabudnuteľného vianočného varieté. Nič, k čomu by sa chcel človek vracať každé Vianoce.
Santa je offline
Réžia Ricard Cussó, Damjan Mitrevski
Dĺžka 96 min.




