Filmová recenzia – Mrazivé letné zjavenie

#annaismissing – česká dráma

Takmer to vyzerá, že kto chce ísť v lete do kina, musí si vystačiť s „novožánrom“ slovensko-českej romantiky, systematicky zaburiňujúcim prázdninový program. Celovečerný debut Pavla Soukupa #annaismissing tak v panujúcej letnej selanke pôsobí skoro ako zjavenie. Zjavenie je to však vonkoncom svieže a vítané.

Soukup patrí do kategórie režisérov, ktorých prvý celovečerný kus bol vyzeraný dychtivo a s nádejou. Má svojbytný rukopis, mimoriadne výtvarné videnie a pred troma rokmi vybojoval pre Čechov prvého televízneho „Oscara“, International Emmy Award. Seriál #martyisdead bodoval v zahraničí nielen originálnym spracovaním, ale aj pálčivými témami dneška, ako sú kyberšikana či bezpečnosť na internete. Tá sa teraz premietla aj do jeho filmového debutu, ktorý sa točí okolo zmiznutia populárnej influencerky Anny, rozhodne však nie je iba predĺženou verziou toho istého.

Dramaturgicky je #annaismissing úplne autonómnym, rafinovane vystavaným tvarom plným neočakávaných zvratov. A hoci v dialógoch teenagerov občas kŕčovito žmýka „autenticitu“, ako celok funguje po stránke obsahovej, žánrovej i emocionálnej. Inými slovami budete dostatočne rozrušení, napätí, pobavení a niekedy asi trochu dotknutí, pretože Soukupov film dokázal obsiahnuť všetko od neistôt dorasteneckého veku cez „boomerskú“ nechápavosť a sebazahľadenosť až po nástrahy digitálneho veku, citové, faktické i spoločenské.

Tvorcovi sa film podarilo zaujímavo obsadiť a hoci titulná hrdinka (Viktorie Vítová) funguje skôr typovo ako herecky, jej kolegyňa Alexandra Vostrejžová ako zmätená, ranená, ale súčasne aj neskutočne silná teenagerka Nina je rozhodne považovaná za jeden z najvýraznejších objavov posledných rokov. Rovnako sa vyplatila stávka na hviezdu nekonečných seriálov Marka Němca, ktorému sa partom chybujúceho otca konečne dostalo ambicióznej protiúlohy – a nesklamal v nej.

Najväčšou výhrou Soukupovej prvotiny je potom jej vizuálna stránka. Režisér s pomocou kamery skúseného Miloslava Holmana (Protektor) obdivuhodne čaruje s atmosférou a najmä v druhej časti, kde sa dej presunie do jesenných exteriérov, dostáva jeho rozprávanie vytúžene mrazivý náboj; schopnosť, ktorá k Soukupovi patrí odnepamäti, ale až v Anne plne poslúžila účelu.

Ak vám v bubline prázdninovej bezstarostnosti chýba trochu toho mrazivého nepokoja, vedzte, že #annaismissing vám ho dopraje vrchovato. A k tomu množstvo užitočných poznaní, ktoré by na papieri vyznievali školometsky, ale takto ich vstrebáte, ani nebudete vedieť ako.

#annaismissing

Foto Aerofilms

Réžia Pavel Soukup