Filmová recenzia – Ženy na ťahu

A pak přišla láska... – komediálna dráma

Na jednej strane humor, na druhej trýzeň a sebaspytovanie: kombinácia, pri ktorej setsakramentsky záleží, ako ju vybalansujete. Druhý celovečerný film Šimona Holého A pak přišla láska… balansovať vie.

Šimon Holý patrí k režisérom, ktorí radi preskúmavajú nepreskúmané. Na traskavej pôde sa ocitol už so svojím debutom Zrcadla ve tmě, ktorý rozdelil kritickú i divácku obec na dva nezmieriteľné tábory. Druhý film myslí na divácky komfort o niečo viac, ale v tvare aj téme stále neprestáva hľadať. Dokonalým spojencom je mu v tom Pavla Tomicová, ktorá tu prekračuje hranice „obyčajnej“ protagonistky. Holý ju aj kolegyne, Saru Venclovskú, Terezu Hofovú a Elišku Soukupovú, vybavil štvorstránkovým textom a na pľaci ich potom nechal bohato improvizovať. Výsledkom je po hereckej stránke vyzretý a naozaj šťavnatý tvar, v ktorom dialógy „zvonia“ a udávajú tempo, hoci ich inscenuje v dlhých statických záberoch.

Výkon Tomicovej v úlohe matky-psychologičky, ktorá „má tiež nárok na úzkosť“, čnie nad ostatnými ako Eiffelovka: herečka v nej dokonale spája dramatický talent a dar sebairónie. Plagáty síce príbeh propagujú cez ezoteriku – Tomicová s „dcérou“ na „očistnom“ víkende u kartárky, hlavnou témou sú tu však vzťahy. Medzi matkou a dcérou, k svetu, ktorému čoraz menej rozumieme, a samozrejme k mužom. Tí vo filme chýbajú, ale skrze bolestnú skúsenosť hrdiniek sú prítomní viac, než by samy chceli.

Vo svojej podstate tuctový príbeh o hľadaní seba samého tak funguje najlepšie ďaleko od tarotových stolíkov a sebaspytujúcich seáns, v dialógoch, ktoré zaváňajú banalitou, ale o postavách a ich neistotách povedia paradoxne najviac. Stačí napríklad, aby psychologičku v kríze posadil režisér za volant a nechal ju blúdiť po českom vidieku: scéna divácky vďačná, obsahovo výrečná a herecky aj realizačne tak skvostná, že by sa mala vyučovať. Naopak úplne zbytočné sú rádoby kontextové prílepky v úvode a závere a vlastne aj trochu bezradná pointa s hubkami. Ako celok ale Holého film neuráža a výkon Tomicovej patrí k tomu najlepšiemu, čo české strieborné plátno zažilo.

A pak přišla láska…

Foto Aerofilms

Réžia Šimon Holý