Filmová recenzia – Lekcia zo Slovenska

Villa Lucia – slovenská komédia

V apríli tuzemské filmové vody sčerilo zjavenie v podobe Invalida, čistej žánrovej zábavky česko-slovenskej proveniencie. Práve jemu sa najviac podobá aj ďalšia nová koprodukcia z „východu“, Villa Lucia slovenského režiséra Michala Kollára. Kvalitu „predskokana“ nedosahuje, z nevzrušujúcej ponuky komediálneho žánru v českom poňatí však čnie rovnako neprehliadnuteľne.

Zo všetkého najskôr by sme mali varovať fanúšikov Hany Vagnerovej. Hoci filmovej kampani dominuje práve jej tvár a meno jej postavy dokonca definuje názov filmu, v príbehu sa s prítomnosťou českej herečky šetrí; vlastne ju zbadáme len v niekoľkých úvodných minútach a potom až na úplnom konci. To jej kolegovi Zdeňkovi Godlovi sa dostáva iný priestor. S hercom, ktorý si hosťovanie u susedov vyskúšal už v spomínanom Invalidovi, dokonca film stojí a padá: funguje najlepšie tam, kde sa pohybuje postava taxikára Džeremyho.

Malo by tiež zaznieť, že filmu s prívlastkom „čierna komédia“ príde divák na chuť iba pod podmienkou, že odhodí všetky obvyklé nároky na obsah a logiku príbehu. Ten z Kollárovho pera totiž drhne prakticky nepretržite. Vlastne tu skoro žiadny nie je, a keď už náhodou áno, nedáva zmysel a jednotlivé línie (a postavy) sa bez vysvetlenia strácajú. Svojím spôsobom možno považovať za zázrak, že všetky tie náhodné situácie nakoniec dospejú do spoločnej pointy.

Ak trváte predsa len na detailoch k deju, potom vedzte, že tu ide o staré priateľstvo, milostný trojuholník a nevydarenú vlámačku. Lenže aj tie je nutné vnímať len ako zámienku k bezbrehému trotlovaniu. Villa Lucia je totiž situačnou veselohrou v pravom slova zmysle. Veľa sa v nej búra, padá a behá, vlastne vám vo výsledku naservíruje prekvapivo hutný akčný zážitok, v ktorom nechýbajú plameňomety, výbuchy a bondovské naháňačky po strechách.

Musíte sa k nemu, pravda, prehrýzť cez nie úplne dynamický balast kúskov, ktorých kvalita je kolísavá a účinok neistý. Stále však lepšia nedokonalá bláznivina natočená s autentickým nadšením a hravosťou ako nevzrušujúci, chladne vysústružený produkt marketingových prieskumov, akými nás na komediálnom poli zásobujú českí „tvorcovia“.

Villa Lucia

Foto Bontonfilm

Réžia Michal Kollár