Filmová recenzia – Bolesť ako mávnutie motýlími krídlami

Pohľad motýľa - vojnová dráma

Je to ťažký film. Taký ťažký, ako len môže byť ťažký život poznačený vojnou, násilím a beznádejou. Ale leto je preč a realita klope na dvere, tak prečo pred ňou zatvárať oči.

eď začal režisér Maksym Nakonečnyj natáčať ukrajinsko-českú koprodukčnú drámu Pohľad motýľa, ťažil jeho vlasť „iba“ dlhotrvajúci konflikt na Donbase. Práve do toho obdobia je zasadený aj príbeh vojačky Lilji (Rita Burkovska), ktorú tamojší separatisti po mesiacoch mučenia prepúšťajú zo zajatia. Zranená na tele i na duši, zaskočená reakciami okolia i ľudí najbližších prichádza domov, kde sa doma byť necíti.

Jej príbeh by sa mohol odohrávať aj teraz, v čase, keď sa vojna rozšírila na celé územie Ukrajiny. V prvom rade tu totiž ide o osobnú skúsenosť, nie o politiku. Z dnešnej perspektívy je však zaujímavé sledovať, nakoľko režisérov nekompromisne kritický pohľad do vlastných radov korešponduje s oficiálnou rétorikou. Extrémny nacionalizmus, ľahostajnosť či agresívny machizmus vo vnútri ukrajinskej spoločnosti, to skutočne nie sú témy, o ktorých by sa v atmosfére modro-žltej eufórie hovorilo často a s pochopením. A predsa tu sú prítomné a z Nakonečného nečiernobieleho debutu robia výpoveď, keď nie priamo odvážnu, tak určite nezvyčajnú a v mnohých ohľadoch riskantnú.

Aby nevznikla mýlka: Pohľad motýľa nevykazuje ani stopu sympatií voči putinovskému režimu. Vlastne sa v ňom nedá hovoriť o sympatiách voči komukoľvek. Úzkostlivo sa drží „motýlej“ optiky, chladnej a nepreniknuteľnej rovnako ako tvár hrdinky. Lilja prezývaná Motýľ je ako operátorka bezpilotných dronov zvyknutá na očistný nadhľad (ktorý nám pripomínajú aj početné letecké intermezzá) a rovnako nezúčastnene „sa pozerá dolu“ na celý svoj život. Niežeby sa jej nedostávalo emócií, to len bolesť sa z tej výšky zdá byť tak nejako znesiteľnejšia. A práve tento zdanlivo neosobný prístup k postave, ktorá trpí veľmi intímne a hlboko, robí z Nakonečného filmu zážitok hodný pozornosti.

Možno vás nedojme, ale určite vám nebude jedno.

Pohľad motýľa

Foto Krutón