Návrat Titanov – Formula 1 sa vracia

  • Sport
  • Autor Tomáš Richtr
  • Foto Sport 1, Sport 2

Chvíľu spali. Potrebovali si trochu odpočinúť. Teraz sú titani späť pripravení k veľkej bitke sezóny 2016. O kom je reč? Možno o tých najvplyvnejších z najvplyvnejších – o monumentálnych monštrách v podobe prestížnych automobiliek. Platforma, na ktorej sa stretnú? Formula 1.

Titáni boli skoro vyhubení – čo mohlo mať za následok úpadok a zánik seriálu najrýchlejších vozidiel sveta: monopostov Formuly 1 – keď prišla ekonomická kríza v roku 2008. Silné značky ako Toyota, Honda, Renault alebo BMW sa dali na útek. Zostali po nich následky ich nenásytnosti, s ktorými sa menšie, na automobilkách nezávislé tímy (napríklad Williams), len ťažko vedeli popasovať. Tá doba je ale definitívne preč. Honda sa vrátila už vlani. Predtým nastúpil Mercedes. A tento rok sa vracia Renault. A nesmieme zabudnúť na vlajkovú loď F1 – Ferrari.

Kto teraz velí

V posledných dvoch sezónach Formuly 1 dominoval Mercedes. Určite nie je bez zaujímavosti história tohto tímu, ktorý bol vlastne onou Hondou, ktorá na konci roka 2008 Formulu 1 opustila. Tím zachránil uznávaný odborník Ross Brawn, ktorý prepožičal svoje meno nasledovníkovi Hondy (pod názvom Brawn GP). Keby to len Honda tušila: Brawn GP získal v roku 2009 s Jensonom Buttonom titul majstra sveta s motormi Mercedes. Ross Brawn ale vedel, ako sa veci majú. Využil prvú príležitosť a tím predal automobilke Mercedes. Tá vytvorila tím, pre ktorý tri sezóny jazdil Michael Schumacher a dnes už trojnásobný šampión Lewis Hamilton.

Minuloročná sezóna 2015 bola v podaní Mercedesu tou najdominantnejšou v histórii F1. Aj keď tím Ferrari vlastnou zásluhou aj vďaka Sebastianovi Vettelovi dokázal Mercedes trikrát prekonať, na pomery F1 to bolo málo. A to sa má tento rok zmeniť. Ako?

Motory ako zo sci-fi

Kľúčom k úspechu sú motory. Ale nie motory klasické. Motory moderné a novodobé, v ktorých pôvodný klasický motor tvorí len jednu časť. Veľmi dôležitými komponentmi (novo pomenovaných) pohonných jednotiek sa stali systémy rekuperácie energie. Ide o technológiu, ktorá už dnes prehovára do životov bežných motoristov na tradičných cestných komunikáciách. V čom spočíva to kúzlo?

Ak odpustíte ten výraz, tak klasické spaľovacie motory „smrdia“. Je to dané relatívne nízkou účinnosťou spaľovania paliva, či už je to benzín alebo nafta. Zvyškovým produktom tejto relatívne nízkej neúčinnosti sú výfukové splodiny. Moderné pohonné jednotky seriálu Formuly 1 dokážu z týchto odpadových plynov recyklovať veľké množstvo odpadovej energie. Recyklujú ich transformáciou do energie elektrickej, ktorú potom vracajú späť do motora (tak, že pomáha roztáčať kľukový hriadeľ, ktorý inak poháňa spaľovanie benzínu či nafty), aby mohol pracovať o to viac, bez toho, aby k tomu potreboval extra benzín alebo naftu. Rovnako pracuje aj podobný systém, ktorý ale nerecykluje výfukové plyny, ale odpadovú časť kinetickej energie pri brzdení.

Dosť techniky: vtip je v tom, že súčasné vozy Formuly 1 jazdia rovnako rýchlo ako napríklad pred tromi rokmi, ale potrebujú k tomu o tretinu menej paliva! Lacnejšie a ekologickejšie pohony sú veľmi vďačná téma. Prečo míňať viac, keď vás prevádzka milovaných áut môže stáť menej? A Formula 1 na tomto princípe stavia. A zvláda pri tom ešte pretekať.

Mercedes na čele

A ktorý tím tento princíp lepšie zvládne, ten sa môže stať majstrom sveta. V súčasnosti to najlepšie zvláda spomínaný Mercedes. Ale celý svet F1 čaká na to, až Ferrari prelomí kúzlo týchto hybridných pohonov a umožní Sebastianovi Vettelovi, štvornásobnému majstrovi sveta s tímom Red Bull, Mercedes pokoriť. V to isté dúfa Honda, ktorá v sezóne 2015 s majstrami sveta Fernandom Alonsom a Jensonom Buttonom prežila úplne katastrofálnu sezónu.

Alebo Renault? Ktorý sa do Formuly 1 vrátil ako továrenský tím? Proste súboj titanov: Ferrari, Mercedes, Renault a Honda. Alebo titanov, ako sú Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg, Alonso či Button? Pravda, Renault alebo Hondu ešte čaká trocha práce, kým budú môcť bojovať o titul majstra sveta. Ale od Ferrari sa to očakáva už tento rok. Zvládne to? Pretože ak nie, potom to bude považované za zlyhanie možno najznámejšej automobilovej značky sveta.

 
Viac nájdete v tabletovom magazínu, ktorý je dostupný pre iOS a Android, alebo pre PC.

Séria Veľkých cien Formuly 1 na Skylinku

Út 01. 03. 2016
Uvidíte na Sport 1, Sport 2 súčasť balíčkov Flexi 7 a Multi a Kombi
magazin-265x238px-HDprijimac-SK-2.gif Stiahnite si magazín Skylink TV do svojich tabletov, mobilov a novo aj do PC a Macov.Google playApp StorePC a Mac