Šport

Jubilejný 100. ročník Giro d'Italia

Bude to veľká sláva a strhujúca bitka o víťazstvo. 5. mája odštartuje na Sardínii jubilejný 100. ročník Gira d‘Italia. Na najlepších svetových cyklistov čaká 3572 kilometrov tradične rozdelených do 21 etáp. Preteky, ktoré mnohí z tých, ktorí ich absolvovali, označujú za najdrsnejšie a najnenávidenejšie, zavedú cyklistov na talianske ostrovy, do veľhorských výšok i na sopku Etnu.

Bude to úchvatné Giro! A verme, že dramatické až do konca, do posledných kilometrov záverečnej etapy, ktorou je individuálna časovka na 28 kilometrov z Monzy do Milána. Posledný týždeň bude zároveň aj horským peklom, štyri vyslovene horské etapy, najvyšším bodom pretekov je slávny Passo dello Stelvio v nadmorskej výške 2758 (!) metrov.

Celkovo je v itinerári talianskej grandtour osem horských etáp a päť záverečných stúpaní – v 4. etape na Etnu do výšky 1892 metrov k rifugio Sapienza, v 9. etape na Blockhaus (1665 m n. m.), v 14. etape do Oropy (1142 m n. m.), v 18. etape cez tri viac než dvojtisícové priesmyky do Ortisei (1219 m n. m.) a v 19. etape do Piancavalla (1290 m n. m.). V predposlednej 20. etape síce nie je záverečné stúpanie, ale posledný kopec, na ktorom musia cyklisti prekonať približne 900 výškových metrov, vrcholí 15 km pred cieľom. Pripočítajte poriadnu porciu 67 kilometrov individuálnych časoviek a je evidentné, že to bude naozaj tvrdé Giro. Aj tí najväčší favoriti si budú musieť siahnuť na dno svojich síl, najlepší z nich tradične pôjde v ružovom trikote (podľa farby papiera športového denníka La Gazzetta dello Sport).

Úvodné tri etapy sa pôjdu na ostrove Sardínia, odkiaľ pochádza jeden z favoritov pretekov Fabio Aru. Stý ročník so štartom na rodnom ostrove si nemôže nechať ujsť a jeho motivácia bude veľmi veľká. Štart bude v historickom prímorskom letovisku Alghero. Na štarte zažijú cyklisti pravdepodobne slnko, neskôr hory, na ktorých napísali veľa legendárnych príbehov a v Dolomitoch a Alpách ich bude čakať aj sneh. Možno veľa snehu. Cyklisti zavítajú do nejedného známeho mesta Talianska, diváci si užijú aj svetoznáme miesta talianskej histórie, kresťanstva a architektúry. Cieľovými etapovými miestami sú napríklad mestečko Alberobello v Apúlii, známe svojimi unikátnymi kamennými domčekmi v tzv. štýle trulli a známe pútnické miesto svätyňa Panny Márie v Orope. Špurtovať sa bude aj vo Florencii, kolíske renesancie a kultúrnom centre Talianska minulosti.

Cestná cyklistika je v Taliansku športom číslo dva. Bezkonkurenčné postavenie futbalového šialenstva neohrozuje, ale ak si otvoríte športové denníky, Giro d‘Italia dostáva priestor hneď po futbale. A predovšetkým v prípade triumfu domácich hrdinov sa ich fotografie a jasavé titulky dostávajú aj na titulné strany. Od roku 1997, teda za posledných 20 rokov, vyhrali domáci cyklisti pätnásťkrát, čo dokazuje, že cudzinci sa na talianskych cestách nepresadzujú ľahko. Vlani triumfoval Vincenzo Nibali, hoci bol po 18 etapách až štvrtý so stratou viac ako štyri minúty. V dvoch posledných horských etapách ale svojich súperov zničil. Pýtal som sa vtedy v Andale po viac ako dvoch týždňoch pretekov bývalého majstra sveta Francesca Mosera, kto vyhrá Giro. Odpovedal: „Je ľahké povedať Nibali, je zo všetkých najlepší, hoci veľa stráca, Giro sa ide celé tri týždne, Nibali zaútočí.“ Neuveriteľná predpoveď v okamihu, keď Nibalimu už nikto neveril.

Nepochybne nám podobné drámy prichystá aj jubilejný stý ročník. Sledujte Giro d‘Italia na Eurosporte od 5. mája. Eurosport 1 HD prinesie z každej etapy rozšírené minimálne štvorhodinové prenosy, vo večerných hodinách tradične aj hodinový zostrih. Eurosport 1 zároveň vysiela od 14. mája aj preteky Okolo Kalifornie, kde štartuje slovenský miláčik a majster sveta Peter Sagan. Všetky etapy naživo od 23.00.

Poslední víťazi Gira d‘Italia

2010

Ivan Basso

TALIANSKO

2011

Michele Scarponi

TALIANSKO

2012

Ryder Hesjedal

KANADA

2013

Vincenzo Nibali

TALIANSKO

2014

Nairo Quintana 

KOLUMBIA

2015

Alberto Contador 

ŠPANIELSKO

2016

Vincenzo Nibali 

TALIANSKO

Šport
Foto Eurosport

Kompletný magazín s množstvom ďalších článkov nájdete voľne k stiahnutiu na