Hudba a lifestyle

Priateľ a oponent: Veľké duely slávnych

Richard Wagner

Pamätáte si na Formanov slávny film Amadeus a na to, akú významnú úlohu v živote Mozarta a Salieriho hrala závisť a vzťah, ktorý stojí na krehkej hranici obdivu, lásky, horkosti a nenávisti?

Vedzte, že aj skladatelia vážnej hudby boli a sú ľudia z mäsa a kostí. A ako takí sa stretávajú s rovnako prízemnými problémami v obyčajných životných situáciách. Samotná geniálna hudobná myseľ totiž nežije v akomsi izolovanom akváriu, odkiaľ vypúšťa do pozemského života harmonické skvosty. Vždy existujú ľudia v blízkosti talentovaných jedincov, ktorí chtiac-nechtiac ovplyvňujú činy a inšpiráciu veľkých skladateľov.
 
Televízna stanica Brava HD sa presne o také vzťahy medzi veľkými mužmi zaujímala a pripravila tematický týždeň, v ktorom odvysiela fascinujúci cyklus o dvojiciach veľkých mužov, ktorí boli niekedy priateľmi a niekedy sa nenávideli až za hrob. Prvým na rade bude Richard Wagner a jeho problematický vzťah s Giacomom Meyerbeerom. Dozvieme sa podrobnosti o tom, ako sa z pôvodného Wagnerovho uznávaného mentora stal nepriateľ. Vzťah prirodzene do značnej miery zabil Wagnerov antisemitizmus (Meyerbeer bol židovského pôvodu), ale nešlo len oňho.
 

Keď žiak neznáša židovského učiteľa 

Wagner, ktorého hudba je dodnes napríklad v Izraeli spoločensky neakceptovateľná, sa v priebehu života stretával aj s ďalším slávnym mužom Franzom Lisztom. Ten bol veľkú časť života Wagnerovi nielen blízkym priateľom, ale neskôr aj svokrom. V ďalších častiach sa stretnete so slávnymi dvojicami skladateľov prvej a druhej viedenskej školy. Dokument nás postupne zoznámi s podrobnosťami vzťahu medzi Haydnom a Mozartom, Beethovenom a Schoenbergom a tiež Webernom a Bergom.
 

Jednoruký, ale tvrdohlavý

Téma Priateľ a protivník sa uzavrie fascinujúcim príbehom pianistu Paula Wittgensteina, muža, ktorý počas Prvej svetovej vojny prišiel o pravú ruku. Dozvieme sa, že aj po tak fatálnej strate hudobník nezatrpkol. Naopak, Rakúšan požiadal niekoľko skladateľov, aby pre neho zložili klavírny koncert, ktorý by zvládol zahrať len ľavou rukou. Maurice Ravel bol jedným z tých, ktorí jeho želanie splnili a zložili pre neho Concerto pour la main gauche. Wittgenstein sa počas premiéry v roku 1932 rozhodol, že skladba nie je dosť dobrá a tak niektoré časti k Ravelovej zlosti pozmenil. Stále na tom bol ale Ravel lepšie ako Sergej Prokofiev. Tomu jednoruký pianista napísal: „Ďakujem Vám za Vašu skladbu – Nepochopil som jedinú notu a hrať ju rozhodne nebudem.“

Priateľ a oponent

Hudba a lifestyle
Foto Profimedia.cz
pondelok 13. 10.

Kompletný magazín s množstvom ďalších článkov nájdete voľne k stiahnutiu na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC