Po zániku Zeme: Sci-fi bez robotov – zvíťazia superľudia?

  • Filmy a seriály
  • Autor Kateřina Hejdová
  • Foto HBO

Sci-fi je mŕtvy žáner, podobne ako western. Už to bude sedem rokov, kedy režisér Ridley Scott a jeden z otcov najslávnejších filmových vedecko-fantastických príbehov predniesol na festivale v Benátkach onú pamätnú vetu, ktorá zasiahla nejedného jeho fanúšika.

V yzeralo to, akoby si tvorca Votrelca a Blade Runnera kopal vlastný hrob – z ktorého potom pred dvoma rokmi povstal jeho Prometheus. Sci-fi sa ale aj vďaka Scottovi za posledné roky naozaj premenilo. Väčšina príbehov a dialógov už sa neodohráva na vesmírnych lodiach v beztiažovom stave, filmoví tvorcovia čiastočne rezignovali aj na veľkofilmy o možných paralelných svetoch vo vesmíre. 
 

Naspäť k ľudstvu

Novým poľom pôsobnosti pre tvorcov sci-fi sa aj vďaka Avatarovi stal človek. Ako bytosť s dosiaľ nepoznanými vlastnými možnosťami a neprekonateľnými zbraňami a vynálezmi. Akoby sa žáner odsunul od sveta vedy a techniky bližšie k modernému lekárstvu, ktoré umožňuje prišívanie náhradných orgánov a častí tiel a vlastne už dokáže stvoriť čiastočne umelú bytosť. Žiadneho robota bez myslenia a emócií, ale naopak mysliaceho cítiaceho človeka s vlastnosťami neporaziteľných strojov. 
 
Do poľa najhorúcejších tém sa presunulo pohrávanie nielen s ľudským telom, ale predovšetkým s časom. Cestovanie naprieč časom, svety existujúce v inej časovej dimenzii paralelne s našou časovou osou, svet existujúci len v ľudskej pamäti. Zatiaľ čo v Prometheovi sa ľudstvo vydalo hľadať stopy mimozemských civilizácií, napríklad v minuloročnom hite Elysium Neilla Bloomkampa s Mattom Damonom hľadá schudobnené ľudstvo tesne pred rokom 3000 miesto, kam sa presťahuje z preľudnenej a zničenej matičky planéty.
 

Elysium: Raj pre privilegovaných

Tvorcovia sa v Elysiu pohrali s myšlienkou bipolarizovaného sveta, rozdeleného striktne podľa majetku, teda na bohatých a chudobných. Tí bohatí obývajú v prepychu kozmickú stanicu, chudobní sa zo Zeme snažia dostať za každú cenu k nim hore. Elysium potvrdzuje postavenie vedy predovšetkým prostredníctvom moderných zbraní každého druhu – čo je ďalší z príznačných javov vo svete filmového sci-fi posledných rokov. 
 

Atlas mrakov: história a filozofia

Na ústupe zostal svet matematiky a čísel preslávený Matrixom, štafetu prevzala fyzika a zákony zachovania hmoty a hmotnosti. Atlas mrakov Toma Tykwera a Andyho Wachovského je adaptáciou románu Davida Mitchella a zaoberá sa kauzalitou – faktom, že všetko má svoju príčinu a následok a na pole sci-fi tak vstupuje aj filozofia a jedna zo základných otázok – keď vrátim čas, stane sa z následku príčina? A čo keď príčinu diania v minulosti odstránim? 
 

Zombíci a Brad Pitt 

Starosť o budúcnosť ľudstva sa premieta aj do námetu nového filmu Brada Pitta v réžii Marca Forstera Svetová vojna Z. Prvky vojnových drám a hororu sa tu zmiešali so sci-fi v príbehu experta na riešenie krízových situácií, ktorý má vyriešiť akútny celosvetový problém – gigantickú vírusovú epidémiu o to zákernejšiu, že z chorých robí vrahov živých. Pitt tu pracuje pre OSN a nepriamo sa tak dotýka aj sveta politického. Na tému legendárneho katastrofického Dňa po tom (1983 a 2004) nadväzujú viac-menej negatívne vyznievajúce a preslávené katastrofické filmy ako bolo slávnych Dvanásť opíc a Armageddon s Bruceom Willisom, Šialený Max s Melom Gibsonom, patria sem ale aj Potomkovia ľudí či Planéta opíc, ktorá sa čoskoro dočká tiež už niekoľkého pokračovania.
 
Špecialitkou sci-fi bol napríklad Nolanov Počiatok z roku 2010, ktorý sa zaoberal možnosťami ľudskej manipulácie a práce s ľudským vedomím a vstúpil jasne do zorného poľa psychológie a psychiatrie. Tiež jeden z možných filmových trendov – spomeniete si na obrovský trojrozmerný model mozgu vo filme Avengers: Pomstitelia, v ktorom je možné pozorovať čo sa deje v hlave a ako vznikajú a zanikajú nervové bunky? Zábery pred pár rokmi nevídané ani na lekárskom sympóziu. Škoda, že sa z žánru ako takého pomerne nenápadne vytráca kvalitný humor, ktorým oplýval napríklad Piaty element. V tom priehrští domnienok a špekulácií, ktoré do sci-fi patria ako káva do šálky, je vždy príjemným osviežením nielen v horúcich letných mesiacoch, kedy človek nemá moc chuť zaoberať sa samotnou podstatou sveta. 

Po zániku Zeme (FDB: 60 %)

Út 22. 07. 2014
Uvidíte na HBO HD súčasť balíčkov HBO MaxPack a Komplet

Réžia M. Night Shyamalan

Scénár M. Night Shyamalan, Gary Whitta

Herci Will Smith, Jaden Smith, David Denman, Zoë Kravitz, Sophie Okonedo, Lincoln Lewis, Kristofer Hivju, Darrell Foster, Chris Geere

Dĺžka 104 min.

magazin-265x238px-HDprijimac-SK-2.gif Stiahnite si magazín Skylink TV do svojich tabletov, mobilov a novo aj do PC a Macov.Google playApp StorePC a Mac