Melancholia: Kúzlo posledného okamihu

  • Filmy a seriály
  • Autor Radim Bartík
  • Foto Profimedia.cz

Komplikovaný tvorca Lars Von Trier nakrútil vizuálne pôsobivý katastrofický film, aký tu ešte nebol. Teraz ale ľutuje, že výsledok vyzerá až moc pekne.

V roku 2009 šokoval dánsky režisér a scenárista Lars Von Trier svet Antikristom. Po tejto mysterióznej dráme na pomedzí hororu sa rozhodol natočiť katastrofický film. Dej Von Trierovej Melancholie sa sústredí na dve sestry, ktoré hrajú Kirsten Dunst a Charlotte Gainsbourg. Jedna sestra, Justine sa vydáva, druhá, Claire má svadbu na starosti. Lenže nič nejde podľa plánu. A medzitým k Zemi nezadržateľne mieri mnohonásobne väčšia planéta, ktorá sa „nečakane“ vynorila spoza Slnka. Táto veselica bude katastrofálna.

James Bond na Titaniku

„Myslím, že Justin je dosť ako ja. Keď som ju písal, inšpiroval som sa mojimi vlastnosťami, skúsenosťami s proroctvami o konci sveta aj depresiou,“ hovorí Von Trier. „Naopak Claire má byť… normálna,“ smeje sa. Von Trier dostal nápad na Melancholiu po jednom z terapeutických sedení. Dozvedel sa, že deprimovaní ľudia majú tendencie zostať pod tlakom udalostí pokojnejší než ostatní, pretože každý deň očakávajú, že sa stane niečo hrozné. Hlavnou témou filmu sa teda stala ľudská psychika v priebehu katastrofických udalostí. Výhradným hudobným motívom je predohra Wagnerovej opery Tristan a Isolda a koniec je od začiatku daný.

„Je to rovnaké ako s Titanikom. Akonáhle sa hrdinovia nalodia, je vám jasné, že sa zrejme odniekiaľ vynorí ľadovec. Mám teóriu, že v skutočnosti je väčšina filmov o tom istom,“ tvrdí Von Trier. Už na začiatku prezrádza, ako to skončí, aby napätie nerozptyľovalo divákov od formy a filmárčiny. „Dá sa čakať, že niekto ako James Bond vždy prežije. Ale aj tak nás bondovky môžu baviť. Niektoré veci sú vzrušujúce práve preto, že vieme, čo sa stane, ale nemáme tušenie, ako k tomu dôjde. Melancholia ponúka zaujímavú možnosť sledovať, ako jej hrdinky reagujú na to, že sa k Zemi blíži cudzia planéta.“

Romantika versus realita

Von Trier nakrútil Melancholiu rovnako ako filmy predtým, v porovnaní s bežnou praxou pomerne neobvykle. Namiesto skúšok herci voľne improvizovali a režisér im medzi scénami dával poznámky a pokyny. Chcel tak zachytiť atmosféru prvej chvíle a čaro okamihu spojiť s estetikou fotografie. Išiel po surovej energii, konečná podoba filmu ho však zaskočila. Melancholia sa mu teraz zdá príliš pekná. Notoricky komplikovaný tvorca dokonca šiel tak ďaleko, že pred premiérou vydal vyhlásenie, v ktorom to ľutuje.

„Zamýšľal som rozpor medzi niečím romantickým, veľkolepým, štylizovaným a určitou formou reality,“ vysvetľuje. „Lenže sme nakrúcali na úchvatnom zámku vo Švédsku, a keď sme pridali svadbu so všetkými hosťami v róbach a oblekoch, ťažko sme sa mohli vyhnúť tomu, aby výsledok nebol… moc pekný,“ hovorí. „Ako potom rozoznať, kedy sa Melancholia kochá romantikou za zvukov Wagnera, a kedy je len… triviálna?“

 
Viac nájdete v tabletovom magazínu, ktorý je dostupný pre iOS a Android, alebo pre PC.

Melancholia (FDB: 72,6 %)

St 11. 05. 2016
Uvidíte na Film Europe HD súčasť balíčkov Film Europe + CS TV a Komplet

Réžia Lars von Trier

Scénár Lars Von Trier

Herci Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, Charlotte Rampling, John Hurt, Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård

Dĺžka 130 min.

magazin-265x238px-HDprijimac-SK-2.gif Stiahnite si magazín Skylink TV do svojich tabletov, mobilov a novo aj do PC a Macov.Google playApp StorePC a Mac