Kovboji z New Yorku

  • Filmy a seriály
  • Autor Ivana Petrová
  • Foto AMC

Joe Buck (Jon Voight), naivný pohľadný mladík, sa presťahuje do New Yorku, aby si zarobil imanie ako utešiteľ bohatých newyorských paničiek. Naráža však len na podvodníkov, takže sa dostane na mizinu, na finančné a spoločenské dno. Vtedy stretáva Enrica „Ratso“ Rizza (Dustin Hoffman), ktorý ho naučí žiť zo dňa na deň.

Spočiatku sa zdá, že sa celý príbeh točí len okolo mladého Joea (Jon Voight), ktorý svojou túžbou po slobode a rozhodnutím splniť si svoje sny pripomína hrdinu z iného amerického trháku, z Bezstarostnej jazdy (1969). Polnočný kovboj je však k Amerike oveľa neľútostnejší – je to karikatúra aj kritika spoločnosti v jednom. Na svoju dobu odvážne realistický film ukazuje New York z úplne iného uhla, nie je to Big Apple, kam stačí prísť a môžete si začať plniť svoje sny. Naopak, je to miesto plné drog, prostitúcie (heterosexuálnej a homosexuálnej), extrémnej chudoby, invalidov a bezdomovcov.

Svet, tak ako ho vidí režisér John Schlesinger v Polnočnom kovbojovi, sa mnohým Američanom nepáčil, a tak film kritizovali za prílišnú pompéznosť (pri zobrazovaní bohatých Newyorčanov), alebo patetickosť (vzťah Joea a Ratsa), či za výkony dvoch hlavných hercov. Jon Voight a Dustin Hoffman sú však bezkonkurenční. Hoffman hrá skazeného „Ratsa“ – prezývka, ktorá v angličtine konotuje krysu, niečo opovrženiahodné, niečo nechutné. A presne taký dokáže Hoffman vo svojej úlohe byť. Lenže okrem podvodníka Ratsa je tiež: Enricom, ktorého asi ako jediný pozná práve Joe Buck, v ktorého úlohe je výborný Jon Voights. Vo svojej naivite a čistote je odzbrojujúci, avšak o to tragickejším a bolestnejším sa stáva jeho stretnutie s realitou. Nikdy by ho nenapadlo, že sa prepadne tak hlboko, aby sa musel uchýliť k mužskej prostitúcii. Celý príbeh je tak o hľadaní a definovaní seba samého. Kto je Joe? Je to kovboj? Newyorský gigolo? Je možné na všetko zabudnúť a začať znova?

Spoločenská kritika aj artový film


Polnočný kovboj predbehol svoju dobu o nejedno desaťročie. Kritika americkej spoločnosti nebola na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov ničím novým, avšak spôsob, akým sa do toho oprel Schlesinger, bol nevídaný. Režisér totiž do filmu zakomponoval vtedy populárne reklamy, slogany na billboardoch, ktoré mali všetkých presvedčiť o blahobyte, čo bolo z pohľadu človeka žijúceho na ulici úplne absurdné. Predovšetkým to ale bola realistickosť záberov, žiadne tabuizovanie nepríjemných tém a dôraz na sexualitu, čo divákov popudzovalo a zároveň priťahovalo. Nemožno sa teda čudovať, že film nakoniec získal tri Oscary – za najlepší film, réžiu i scenár.

Polnočný kovboj je dnes americkou filmovou klasikou, ktorá rozhodne stojí za videnie. Okrem výbornej réžie, skvelej hlavnej dvojice je tu totiž aj úžasná hudba Johna Barryho.

 
Viac nájdete v tabletovom magazínu, ktorý je dostupný pre iOS a Android, alebo pre PC.

Polnočný kovboj (FDB: 85,8 %)

Ne 19. 06. 2016
Uvidíte na AMC súčasť balíčkov Flexi 7 a Multi

Réžia John Schlesinger

Scénár Waldo Salt

Herci Dustin Hoffman, Jon Voight, Sylvia Miles, John McGiver, Brenda Vaccaro, Barnard Hughes, Ruth White

Dĺžka 113 min.

magazin-265x238px-HDprijimac-SK-2.gif Stiahnite si magazín Skylink TV do svojich tabletov, mobilov a novo aj do PC a Macov.Google playApp StorePC a Mac